حرف اول: می گویند «داشته های امروز تو نتیجه تصمیمات و انتخاب های گذشته توست». اینکه امروز همه از وضعیت شهر ناراضی هستیم، نشان می دهد که ما در انتخاب هایمان خوب عمل نکردیم.

 

انتخابات شورای شهر نزدیک است؛ چطور می توان در این فرصت جدید اشتباه گذشته را تکرار نکنیم؟ چگونه می توانیم این بار درست انتخاب کنیم؟

 

بنده در اینجا یک اصل ساده را خدمتتان عرض می کنم: «کسی که ادعای توانایی انجام کاری را دارد، باید در گذشته ی او نشانه ای از این توانایی وجود داشته باشد»

 

این نکته ساده، کلیدی برای تشخیص درستی توانمندی یک نامزد است. اجازه دهید این نکته را با ذکر یک خاطره بهتر بیان کنم:

 

چند وقت پیش یکی از همشهریان از دوستش پرسید: فلانی، تو چرا نامزد شورای شهر نشدی؟ تو که هم تحصیل کرده ای، هم توانمند هستی و هم شناخته شده ای.

این دوست ما با یک مثال ساده، جوابی آموزنده به او، من و شما داد؛ جوابش این بود: «راستش همین قصد را داشتم، اما مدت هاست که چاله ای در کوچه ما درست شده، و هر بار برای رفت و آمد با ماشین اذیت می شوم. با خودم گفتم تو که چند ماه است از پس این چاله جلوی در خانه ات برنیامدی، چطور می توانی فردا چاله های بی شمار خیابانهای مسجدسلیمان را پر کنی؟»

 

بنده که شاهد عینی این قضیه بودم درس مهمی از آن گرفتم: «اگر می خواهی کسی را برای انجام کاری که ادعا می کند بسنجی، به گذشته او نگاه کن، آیا شاهدی برای ادعای او می بینی؟»

 

برای مثال،کسی که وعده آبادانی شهر را سر می دهد، باید ببینیم آیا تا به حال یک گره هرچند کوچک از مردم شهرش باز کرده است؟ اگر کسی هرگز برای مردم قدمی برنداشته است، چطور می تواند ادعا کند که من فردا برای حل مشکلات شما مردم می دوم؟

 

این اصل ساده، برای اثبات پاکدستی و تعهد افراد نیز صادق است.

 

البته مطالب گفته شده تناقضی با شایستگی یک جوان (با تجربه کاری کم) ندارد، چون طبق این اصل، آن جوان گذشته ای دارد و کارهایی انجام داده است، شاید نشانه ای از تلاش و خدمت در گذشته او هم وجود داشته باشد.

 

حرف آخر: داشته های امروز ما نتیجه تصمیمات و انتخاب های گذشته ماست، درست انتخاب کنیم.

 

اردیبشهت 96